6 - roezen voorkomen


Hoe voorkom ik dat ik zo snel ga roezen!! Ik vraag het me meer en meer af.
Ok ja, ik was zaterdag nog geen 100%, had amper gegeten die dag, liep moe, spanning. Zal er wel bij te maken hebben.
Maar het is ook weer de eerste keer niet dat het me overkomt dat ik een 1e 'spel', waar eigenlijk heel soft bdsm aan bod kwam zaterdag, weg ben.
En dan die emoties. Bwah, de gekste dingen spookten door mijn hoofd. Angst eigenlijk.

Spacen is toch als je iemand vertrouwd? Waarom dan een ietwat wantrouwen? Angst dat hij het niet zou herkennen? Goed mogelijk, want het is me eerder overkomen. Of is het mijn geest die onbewust gaat testen?
Ik heb wel een gevoelig lichaam, een aanraking kan me al in vuur en vlam zetten.

Maar zo rap, redelijk ver, en zo emotioneel?
Bwah...

Als ik vragen heb, waar ik antwoorden op zoek, ga ik diverse dingen doen. Mensen aanspreken, zoals Vadertje. Hij had er geen pasklaar antwoord op.
Of ik ga het internet afschuimen.

Hier vond ik dit:
Onder invloed van een BDSM-spel of een D/s-relatie kunnen de dominant en de sub in een soort roes of trance raken. Dit komt waarschijnlijk bij de onderdanige (subspace) wat vaker voor dan bij de dominant (domspace). Vaak begint dit verschijnsel, waarbij de sub vaak het gevoel heeft te zweven, al in lichte mate op het moment dat de sub zich bijvoorbeeld thuis voorbereidt op het weerzien met zijn of haar dom(me). Naarmate het 'spel' vordert wordt de trance vaak dieper. In sommige gevallen zo diep dat de sub moeite heeft om nog helder te denken, te praten, te lopen of zelfs überhaupt te reageren. Er zijn verschillende gradaties van subspace, maar er zijn ook verschillende soorten. Zo is een space veroorzaakt door pijn anders dan een space vanuit een puur onderdanig gevoel.
Na een periode van diepe subspace zorgt men er meestal voor de onderdanige geleidelijk weer terug op aarde te brengen. Het kan namelijk gebeuren dat de sub naderhand - soms meteen, of in de dagen erna - in een soort emotionele dip (subdrop) raakt. Het te snel uit space gehaald worden kan de kans hierop vergroten. Het is echter ook zeer waarschijnlijk dat een dergelijke dip samenhangt met het opraken van bepaalde stoffen, zoals endorfine en serotonine, in het lichaam. Een goede nazorg en de mogelijkheid tot contact met de Dominant is voor de meeste subs in de periode na een sessie dus erg belangrijk.


Hier vond ik ook enige nuttige uitleg:
Wat voor veel subs een trigger lijkt te zijn is opgebouwd pijnspel. Als je heel rustig begint met slaan en langzaam de intensiteit opvoert geef je je sub de kans om zich aan te passen aan die pijn, erin mee te kunnen gaan. Ritmisch slaan lijkt hierin ook een rol te spelen. Als het goed is zie je uiteindelijk je sub ontspannen onder de slagen. Een andere trigger is bondage, en dan vooral bondage die wat pijnlijker is of moeilijker vol te houden is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hogties of (semi-) suspensions.
Emotioneel zijn er ook enkele factoren die subspace makkelijker maken. Voor veel subs speelt vertrouwen een rol. Wanneer zij hun spelpartner vertrouwen, ze al meer ervaring hebben met die spelpartner of zich in een situatie bevinden waarin zij zich veilig voelen is er een grotere kans dat subspace optreed. Negatieve emoties kunnen invloed hebben op subspace. Een verdrietige of gestreste onderdanig zal anders reageren op een spel dan een sub die lekker in zijn vel zit. Soms betekent dit dat een sub door de negatieve emoties niet in subspace zal komen, omdat hij bijvoorbeeld door de zorgen over zijn werk niet helemaal kan ontspannen. Andere subs ervaren een spel juist als heel ontspannend en vinden het fijn om na een zware dag weg te kunnen zweven.


Marijkes praktijken, een interessante link, de moeite om te lezen.

Als ik voor mezelf mag concluderen, afgaande op bovenstaande,
zaterdag,
was ik dus gaan zweven
omdat ik de situatie vertrouwde en omdat een spel me nu eenmaal ontspant. Ik laat los, laat me gaan en geef me over aan 'mijn' D.
Dan word ik helemaal stil, maak ik geen geluiden, geen beweging.
Spijtig genoeg belandde ik deels in een bad trip. In de veiligheid van subspace kunnen herinneringen komen en een mens behoorlijk van zijn stuk brengen. Heb ik ondervonden. Eerdere spaces waar ik niet goed werd opgevangen spookten in mijn hoofd. 
Zaterdag reageerde ik ietwat met vlucht reactie, van ruglig draaide ik me op mijn zij, ik verborg mijn gezicht, schaamde me om mezelf.
Gelukkig duurt het niet echt lang vooraleer ik terug met mijn voeten op aarde ben.

Via deze link heb ik dan uiteindelijk toch het antwoord gevonden op mijn vraag.
Hoe voorkom ik subspace?
Om te voorkomen dat de sub te ver in subspace geraakt kun je gaan trainen om in noodgevallen je sub zo snel mogelijk weer "normaal" te hebben. Dat trainen doe je door een vraag te bedenken en een antwoord, de vraag en het antwoord moeten echt helemaal buiten de sessie staan en als het even kan een beetje lachwekkend zijn. Dus b.v. als vraag: Kleur van je neus. Als antwoord b.v. groen als je teen. Verder noemt de Dominant de sub bij de echte naam en moet de sub de Dominant bij de echte naam noemen. Het lachwekkende in de vraag/antwoord en het noemen van de echte namen doe je omdat een sub over het algemeen niet echt zal lachen tijdens een sessie en de Dominant ook niet bij de naam zal noemen. 
Nu ga je tijdens de sessie, zodra de sub begint te zweven, deze vraag stellen en zal de sub het antwoord meteen moeten geven. Doordat het een vraag is die geleerd is, waarbij allerlei dingen gezegd worden die niet binnen de sessie horen zal de sub helderder blijven. Dit herhaal je regelmatig, net zolang tot dat er echt elke keer dat je de vraag stelt ook het goede antwoord word gegeven en je sub weer aanspreekbaar is. Krijg je niet het goede antwoord of voegt de sub nog iets toe, dan de vraag herhalen.

Mag ik dit als mogelijke opdracht aan mijn toekomstige Mr geven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten